جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

مآخذ شناسی آمایش سرزمین (6)

  

آمارنامه ها ( ۲ ) : (سالنامه های آماری) و...

 

 

 

آمارهای مورد نیاز آمایش سرزمین را شاید بتوان بدوا" به صورت زیر طبقه بندی کرد :

-         آمار های مختصات جغرافیائی

الف : توانمندی های هر محل

ب : بستر های جغرافیائی ( مکان ) مناسب برای هر فعالیت و خدمت ( مثلا" برای احداث راه ، پا ، کابل برق ، و... )

-         آمارهای جمعیت

الف : به عنوان مصرف کنندگان کالاها و خدمات ، به ویژه خدمات عمومی

ب : جمعیت فعال ، نیروی کار ، تولید کننده ( که به همان توانمندی های هر محل نیز باز می گردد )

معمولا" سالنامه ها و گاهنامه های آماری هر محل مناسب ترین منبع برای کسب اطلاعات از اوضاع طبیعی – جغرافیائی ، جمعیت هر محل ، نیازهای آن ، اولویت این نیازها بنابر شاخص های موجود و مقایسه آنها با همین شاخص ها در سایر محل ها و پیشرفته ترین محل ها در سطح جهان ، و نهایتا" امکانات محلی در راه برآورد ت این نیازها ، می باشد .

آنگاه ، به ویژه با توجه به همین امکانات طبیعی و موجود یا توانمندی ها ی محل ، به امکان سنجی رفع این نازها می پردازند که یکی از این امکانات ، مناسب ترین محل استقرار فعالیت مورد نظر ، می باشد (1)

سالنامه های آماری ایران که از سرشماری عمومی ایران در سال 1335 به بعد را در لر می گیرند اصلی ترین مآخذ آماری در آمایش سرزمین ایران محسوب می شوند ؛ مثل :

مرکز آمار ایران . سالنامه آماری کشور 1389 . مرکز آمار ایران . تهران . 1390

آمارنامه سالانه کشور ایران به این صورت از سال 1345 به بعد وجود دارد . از سرشماری عمومی 1335 نیز به همین عنوان ، یا مثلا" « نتایج سرشماری عمومی 1335 » یا « گزارش خلاصه سرشماری عمومی 1335  » و نظایر آن منتشر شده است .

اطلاعات این سالنامه ها نیزشامل برخی از مختصات جغرافیائی کشور ( آمار هواشناسی –پارک های طبیعی – تعدادانواع پرندگان و ... ) می شود .

هواشناسی خود نیز دارای یک سالنامه آماری مستقل است ؛ مثل :

سازمان هواشناسی کشور . سالنامه هواشناسی 85 – 1384 . تهران . سازمان هواشناسی کشور . 1387 .

در مورد خاک های کشور هم با وجود میلیاردها وجوه به قیمت جاری که در اختیار بعضی قرار گرفته است و در واقع حاصل هزینه از بیت المال و زحمات ده ها نفر را مثلا" تحت عنوان « جغرافیای خاک ها » بنام خود چاپ زده اند اطلاعاتی بسیار بسیار ناقص و به اصطلاح جسته و گریخته وجود دارد .

جغرافیای گیاهی و... نیز مطرح اند که منابعی چندان مستقل ندارند .

پس از این بخش ، اطلاعات جمعیتی مطرح می شوند که مثلا" در مجلداتی بنام « سرشماری عنومی نفوس و مسکن » آمده اند و موضوع بخش بعد را تشکیل می دهند .

(1) که گاه وقتی یک تحصیلکرده درجه چندم جامعه شناسی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در فلان آموزشگاه درجه چندم فلان کشور نسبتا" کوچک اروپائی در رآس آمایش سرزمین در یک کشور بزرگ و دارای فرهنگ کهن و به خصوص عدالت طلبانه قرار می گیرد بنابر منافع شخصی و حرفه ای و گروهی خود همه چیز را در همین بخش و تقریبا" فقط در « کاربری زمین » می بیند ! .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد