جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

مآخذ شناسی آمایش سرزمین ((8)

 

  

 

متخصصان محلٌی 

معضل شناخت اهمٌیت و استفاده از نیروی انسانی متخصص به عنوان مهم ترین بخش از سرمایه اجتماعی و توانمندی های یک محل به منظور آمایش همان محل  همچنان در ایران باقی است ؛ حال آنکه نوشته هائی در این باره منتشر شده است که از آنجمله اند :

امامی ، مهدی  ( وزارت فرهنگ و آموزش عالی ) . دانشوران معاصر ایران . شیراز . کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز . 1375 .

وزارت علوم و تحقیقات و فناوری . بانک اطلاعات محققین و متخصصین کشور . تهران . مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران . 1382 .

اگرچه متاسفانه در اینگونه مآخذ تا این اواخر اکثرا" موضوع آمایش سرزمین نمایه نشده است ؛ و به صراحت غفلت ، عدم عزم راسخ ، یا ... مسئولان اجرائی امر نسبت به آمایش علمی و حقیقی سرزمین را نشان می دهد . نیز نگاه کنید به :

تهرانی زاده ، محسن . برگزیدگان علمی و فرهنگی کشور . تهران . ( ریاست جمهوری ) دفتر شورای جذب نخبگان . بی تا .

تهرانی زاده ، محسن . شرح حال تخصصی استادان و دانشیاران کشور . تهران . ریاست جمهوری ) دفتر شورای جذب نخبگان  . 1373 .

با مطالعه این مآخذ و توجه به عدم وجود فارغ التحصیلان معتبر آمایش سرزمین در کشوری که سالانه میلیاردها تومان به قیمت جاری صرف به اصطلاح پروژه های مطالعاتی آمایش سرزمین می کرده است این نتیجه حاصل شده است که چرا فلان تحصیل کرده امور پسماندها ؟ یا تحصیلکرده جامعه شناسی کودکان و نوجوانان ، یا نقاش و روزنامه نگار ، ... به خود اجازه می داده اند که در باره آمایش سرزمین کتاب و مقاله نوشته منتشر کنند . یا چرا دوستان دانشجو و فارغ التحصیل معماری نخست وزیر وقت از فلان دانشگاه غیردولتی میداندار آمایش سرزمین در کشور شده اند .

بخش اعظم این ایرادات ، و اساس در واقع وارونه ی آمایش سرزمین به سبک بازهم نسبتا" وارونه ی کنونی مربوط به نخست وزیری و وزارت برنامه و بودجه در سالهای 1362 و 1363 است ؛ و آنگاه عدم توجه سازنده ی وزارت علوم و فناوری ، به ویژه مدیران گروه های آموزشی مربوطه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که بحث وظایف آنان در پایان نامه ای ( سهیلا تاج مهرابی نمین . 1373 ) آمده است .

طراحی و پیاده سازی آموزشهای مجازی در قلمرو جغرافیا و آمایش سرزمین توسط نگارنده این سطور فقط قطره ای از رودی است که میبایست جاری شود و به راه افتد و اقیانوسی را پدید آورد .

امروز برخی مدعی دانش آمایش سرزمین در بعضی کشورهای در واقع بسیار عقب مانده جهان هستند که خود از استادانی که حقیقتا" در رشته آمایش سرزمین تحصیلات معتبری داشته باشند درس نگرفته اند !!! ؛ و آن استادان حتی براساس منابعی معتبر تدریس نکرده اند و چه بسا به تدریس نوشته یک کاریکاتوریست در باره آمایش سرزمین پرداخته اند .

آمارهای نیروی انسانی قبل از هرچیز ضرورت حضور و فعالیٌت متخصصین حقیقی آمایش سرزمین در هر محل را به منظور مطالعات آمایشی آن محل یا سرزمین نشان می دهند .

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد