جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

جغرافیای انسانی . بهره وری از سرزمین . آمایش سرزمین

بهره وری سرزمین

 

از


جغرافیای انسانی

 

به :


علم اقتصاد


جامعه شناسی


سیاست آمایش سرزمین


سیاست حفظ محیط زیست


به سوی :


توسعه پایدار



برخی از آماتورها و مبتدیان مطالعات زمین ، و سرزمین در ایران ، همچنان رابطه ی بین انسان - زمین و فعالیت را ، به اشتباه ، تعریفی از آمایش سرزمین ( یا به تعبیر سالهای 1350-1353 در ایران « بهره برداری از سرزمین » ) معرفی می کنند ؛ و در جهت عکس پیشرفت و توسعه علمی به ترویج این تعریف اشتباه می کوشند . حال آنکه چنین تعریفی به جغرافیای انسانی ، و آنهم به صورت سنٌتی خود در دوقرن قبل از این ، بر می گردد که آلبر دو مانژون به پیروی از ویدال دو لابلاش موضوع جغرافیای انسانی را مطالعه مناسبات موجود میان گروه های انسانی و محیط جغرافیائی معرفی کرده است ؛ و نهایتا" : 

دستکاری انسان در طبیعت

بنا به این مکتب ، جغرافیای انسانی سنٌتی توسط مکتب جغرافیائی فرانسه از جبرگرائی خارج شده وارد امکانگرائی می شود :

یک گروه انسانی خردمند تر می تواند با بهره وری بهتر از سرزمینی فقیر تر ، نسبت به گروه انسانی کم خردتری که سرزمینی غنی تر را در اختیار دارد تولیداتی بیشتر و بهتر داشته به رشد و توسعه ای مطلوب تر برسد .

آندره شوله در این رابطه مثالی از کشت گندم در کانادا آورده است که در مطالعات مربوطه مکررا" از آن استفاده شده است .

بهره وری از سرزمین در حوزه اقتصاد بنا بر روابط اقتصادی اجتماعی در امر دستکاری در طبیعت ، تاثیرگذاری بر محل و مکان جغرافیائی ، یا به اصطلاح « تحولات فضائی » است ؛ که به رغم آنچه که آماتور ها و دانشجویان کشورهای جهان سوٌم تصور می کنند مرتبط با « جغرافیای اقتصادی »  ( که به انواع و میزان محصولات هرمکان و حمل و نقل آنها می پردازد ) نیست ؛ بلکه

 

تکیه بر شیوه تولید دارد

و

شیوه تولید موضوع جغرافیای انسانی است


با این تفصیل « بهره وری از سرزمین » در سه شاخه متفاوت امٌا مکمل یکدیگر مورد مطالعه قرار می گیرد :

- مطالعه ی شیوه های سنٌتی و مجموعا" عقب مانده تر؛ ( موضوع جغرافیای انسانی و مردم شناسی ) و تبدیل این شیوه های صنعتی و پیشرفته تر ( موضوع مدیریت ، برنامه ریزی اقتصادی ، و فناوری ) به منظور افزایش هرچه بیشتر و بهتر تولید 

- توازن تولید در نقاط مختلف کشور ( سرزمین ) که در مواردی به نفع رسیدگی به برخی از مناطق محروم ، ازجمله به دلایل سیاسی و کاهش از نارضایتی ها و جلوگیری از مهاجرتهای به شهرها و... پایتخت ) از رشد تولید بالقوه تولید در کوتاه مدت می کاهد و موضوع « آمایش سرزمین » ( در حیطه برنامه ریزی توسعه ) است .

- توجٌه به کاهش خساراتی که در مسیر تولید ممکن است بر زمین وارد آید و به تدریج نه تنها از بهره وری آن بکاهد بلکه چه بسا به کلٌی از حیٌز انتفاع خارج سازد . موضوع : حفظ محیط زیست ؛ و توسعه پایدار .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد