تحصیلات مفید و حقیقی در جغرا فیا و آمایش
تحصیلات در رشته جغرافیا و آمایش ، جغرافیای آمایش ، یا آمایش سرزمین ، زمانی حقیقتا" برای دانشجوی این رشته و نیز ، شهر ، ناحیه ، کشور و منطقه ی وی مفید خواهد بود که بنا به اصول آموزشی معتبر و جهانی این رشته ، توسط استادانی که خود حقیقتا" تحصیلکرده ی رشته ی آمایش سرزمین در دانشکده های معتبرِ آن باشند ، تدریس شده باشد .
معمولا" کسی که چنین تحصلاتی داشته باشد لقب « مَستر » یعنی « استاد فن » می گیرد .
قلمروهای جغرافیائی تخصص در آمایش :
آمایش شهر ها
آمایش مناطق ( مهمترین بخش جفرافیائی – سیاسی آمایش مربوط به آمایش منطقه ای است که قبل از آن میبایست مناطق جغرافیائی متناسب آمایش و توسعه در کشور تشخیص داده و تشکیل شوند که در ایران به دلایلی و مهمتر از همه به دلیل عدم چنین مطالعاتی که توسط آمایشگران حقیقی صورت گرفته باشند بارها چنین مناطقی پیشنهاد امٌا در هر حال تشکیل نشده اند ؛ و یکی از بزرگترین معضلات مطالعه و اجرای حقیقی آمایش سرزمین ایران را به وجود آورده اند ) .
آمایش استانها
آمایش شهرستان ها
آمایش بخش ها و روستاها
مدرکی که برای چنین دانش آموختگانی صادر می شود مجوزی برای آنان در کار مطالعات آمایش سرزمین و آمایش کردن عملی آن به صورت توام است .
چون قلمرو مطالعات آمایش سرزمین در علوم انسانی و علوم اجتماعی و نیاز به پیشداشته ها ی حقیقی ، معتبر و کاربردی در جغرافیا – تاریخ – علوم اجتماعی – و به اصطلاح اطلاعات ( محفوظات و بنابر این حافظه ای قوی ) است ؛ معمولا" از فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی ( که در کشورهای پیشرفته به صورتی حقیقی و در سطوح پیشرفته تدریس می شود ) پذیرش می کنند .
عنوان رشته تحصیلی و مدرک فارغ التحصیلی : « جغرافیا و آمایش »
تحصیلات در این رشته در سطوحی مختلف صورت میگیرد که مجموعا" می توان آنها را به دو بخش تقسیم کرد :
کارشناسی
تحصیلات تکمیلی
تحصیلات در پائین ترین سطح آن معمولا" از آواخر ماه سپتامبر ( برابر با اواخر شهریورماه هجری شمسی ) شروع می شود ، و طی یک سال حدود 600 ساعت را در بر می گیرد که این ششصد ساعت در سه بخش اصولی صورت می گیرد :
کلاسهای درس
پروژه ها ( مطالعات شخصی )
کارگاه ها
( ادامه دارد )