جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

این پست ، ثابت است


آمایش سرزمین چیست ؟ : تعریف آمایش سرزمین


تعریف ویکیپدیا به زبان فرانسه از « آمایش سرزمین »

( تعریفی که از معتبر ترین مرکز علمی آمایش سرزمین در جهان ناشی شده است ؛ و در ویکیپدیا به زبان فرانسه آمده است . )


آمایش سرزمین نامی است که از همان ابتدا در کشور فرانسه ، که مبداء ، منشاء ، و مهد آمایش سرزمین در تمام جهان به شمار می رود ، به مجموعه فعالیت هائی داده اند که توسط بخش عمومی یا دولت و بخش شبه عمومی مثل شهرداری ها ( یا توسط بخش  خصوصی بنا به ماموریتی که از بخش عمومی یا بخش شبه عمومی ، یا هردو ، یافته است ) روی یک سرزمین صورت می گیرد تا با مداخلاتی عامدانه ، عالمانه ومنطقی ، چهره ی آن محل را به نفع ساکنانش تغییر دهد.

بنا به تعریف روژه برونه :

« آمایش سرزمین ، هم به معنی دخالت یک جامعه در شکلِ سرزمین ِ محل زندگی خود ، و هم به معنی نتیجه ای است که از این دخالت عاید میشود . » 

پس ، آمایش سرزمین ( قبل از آنکه یک علم ، تکنیک یا هنر باشد ) اقدام و عمل چیدمان انسانها و فعالیت های اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی آنها ، تاسیسات ، تجهیزات و وسایل ارتباطی مورد نیاز آنان ، تحت یک نظم منطقی تر، و البته با توجه به تنگناهای طبیعی- انسانی- اقتصادی و حتی استراتژیکی است.

آمایش سرزمین در پی استقرار نظمی جدید ، و بهتر، به جای نظم قدیمی و خود رو در یک سرزمین است ؛ بهترین جای دهی انسان ها و فعالیت ها ، توزیع منطقی تمام آنچه که در زندگی منطقی یک جامعه لازم است در فضای جغرافیائی آن جامعه ؛ و آنهم بهترین از نظر تمام اهداف ؛ یعنی نه فقط از  دیدگاه اهداف اقتصادی ، بلکه در مرتبه ای والاتر از نظرتوجه به رفاه و بهبود معیشت مردم  : اصطلاحاتی تا حدودی مبهم ، و در عین حال معرف  صریح و واضح هدف نهائی اجتماعی و انسانی آمایش سرزمین .

آمایش سرزمین ، به مفهوم صریح این اصطلاح ، عملی جغرافیائی  است ؛ یعنی عبارت است از اصلاح شکل چهره ی جغرافیایی فلان سرزمین با عملیاتی بر روی یک یا چند وچندین شبکه ی موجود درآن برای ارتباطات ، توسعه شهری ، و مکانیابی منطقی برای صنایع . پس :

هر عمل جغرافیایی یک عمل آمایشی است .

* ترجیح داده ایم که به منظور استفاده هرچه بیشتر مبتدیان دراین رشته ، به بهانه رعایت امانت ترجمه ای تحت اللفظی نداشته باشیم  .   


نظرات 1 + ارسال نظر
GOL شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:05 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد