سالهای 2000 : آمایش سرزمین بر اساس رقابت پذیری و تار و پود سبز و آبی (2)
« هیئت بین وزارتی آمایش و رقابت پذیری در سرزمین » فرانسه ، یا همان دیاکتDIACT ، توسط « صندوق ملٌی آمایش و توسعه » ( فنادتFNADT)کشور ، که درسال1995 تاسیس شده است ، و درسال 2007 مبلغ 267 میلیون یورو اعتبار در اختیار داشته است ، به امور آمایش و توسعه سرزمین فرانسه می پردازد . بدین ترتیب امور آمایش سرزمین درفرانسه به سازمان ها و مراجع دیگری هم مربوط می شود : « صندوق ملٌی توسعه ی بنگاههای اقتصادی » ( فندFNDE) سیاست حمل و نقل کشور ( به ویژه حمل و نقل در حوزه های راه آهن ) ، مدیریت فضای روستائی ، اقدامات مربوط به بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط- پروژه انستیتو مدیریت در آموزش عالی .
در سال 2007 ، جامعه مدنی فرانسه وضوحا" دوباره ازراه « گرنل محیط زیست » ،باضافه ی قانونگذاری با گرنل یک و گرنل دو ( 12 ژوئیه 2010 ) ، موضوعات هماهنگی آمایش سرزمین با حفاظت محیط زیست بنام « تار و پود سبز و آبی سرزمین »* را مطرح کرد حال آنکه بنظر می رسید طرح هادی خدمات عمومی فضاهای طبیعی و روستائی به فراموشی سپرده شده باشند .
هدف توجه به تنوع زیستی درشبکه ایبا تار و پود سبز و آبی ( حفاظت تنوع زیستی و راهکار اکولوژیکی آن ) به منزله وسیله آمایش سرزمین فرانسه مطرح گردید .
* علیرضاآیت اللهی : گرنل محیط زیست ، تا آنجا که بنده دریافته ام ،گرد هم آمدن هائی چون گرد هم آمدن های مردم یک محله ، درسپتامبر و دسامبر 2007 درشهرپاریس ، به منظور تصمیم گیری درباره اقدامات لازم در حفاظت از محیط زیست کلٌ کشور ، و دستیابی به توسعه پایدار ، است ؛ به خصوص درباره تنوع زیستی و ایجاد شبکه ای از تار آبی ( مجاری آبی ) و پود سبز ( خطوط وسایل نقلیه کمتر مولٌد گاز و کمتر آلوده کننده هوا چون تراموا ) ...
سالهای 2000 : آمایش سرزمین بر اساس رقابت پذیری و تار و پود سبز و آبی (1)
تا سال 2000 میلادی ، سیاست آمایش سرزمین در فرانسه وظیفه ی ارشادی خود در کاهش نابرابری های موجود بین نواحی محرومو برخوردار فرانسه را ادامه داد ؛ مثلا" دربین اهداف خود داشتنِ بیشترین دسترسی ممکن هر ناحیه ی فرانسه به شبکه های بزرگ و پر ظرفیت کشور را از اهداف اصلی خود می شمرد .
افزایش قدرت رقابت پذیری اقتصادی هر ناحیه ی کشور نسبت به سایر نواحی ، و آرمانخواهی یک موضوع عام بود که بین تمام کشورهای اتحادیه اروپا در سالهای 2000 رواج داشت . دولت فرانسه به تقویت « قطب های رقابت پذیری اقتصادی » پرداخت تا نواحی مزبور ، در نقش قطب رقابت پذیری اقتصادی نقش تخصصی خود را در سطح ملٌی ، و حتی در سطح جهانی ، در بیابند . به موازات آن ، قطب های ترقیخواه روستائی نیز می بایست در ارتقاء مزیت های نسبی خود نسبت به سایر قطب های مناطق روستائی بکوشند .
این فعالیت ها توسط « کمیته بین وزارتی آمایش و رقابت پذیری سرزمینی » ( سیاکت CIACT ) مورد تحریک و تشویق و ترغیب قرار می گرفت ؛ و توسط « هیئت بین وزارتی آمایش و رقابت پذیری سرزمینی ( دیاکت DIACT ) » ، که جانشین « هیئت آمایش سرزمین و اقدامات منطقه ای ( داتارDATA ) شده بود ، مدیریت می شد . دیاکت یک داتار ثانی شده بود ؛ و مفهوم اکرونیمaccronym به صورتی خفیف تغییریافته بود . « ع » که حرف اوٌل واژه ی عمل باشد می خواست جای همه چیزرا پر کند . ابزار اداری قراردادی مثل « موافقتنامه های برنامه بین مدیریت برنامه ریزی کشوری با مدیریت های منطقه ای ، از سال 2007 ،و بنا بر مذاکرات بین مسوولین دولتی مرکز و مدیریت های محلی ، به بعد به صورت « موافقتنامه پروژه » تغییرشکل داد .
( دنباله دارد )
(1) اصطلاح « تار و پود سبز و آبی » یک اصطلاح فرانسوی است .
ساختن یک کارخانه ، یا به طورکلی تاسیس یک بنگاه اقتصادی ، تعمیر یک خانه کشیدن یک خیابان عقب نشینی از یک کوچه و سرراست کردن آن ، ساختن یک مسجد یا حسینیه در محله ای که فاقد آنها ست ، لوله کشی آب و فاضلاب ، و امثال آنها ، چون در تغییر چهره جغرافیائی شهر تاثیر می گذارند جزئی از آمایش سرزمین محسوب می شوند : آمایش شهری .
به این دلیل در کشور فرانسه و در مکتب اصلی آمایش سرزمین در جهان ، تحصیلات آمایش سرزمین و آمایش شهری عملا" مکمل یکدیگر قرار گرفته اند . مثلا"
در دانشگاه نانت ، در شمال غربی فرانسه ، رشته ایاز کارشناسی کاربردی آمایش شهری تحت عنوان « آمایش سرزمین و شهرسازی » در تخصص توسعه ی سرزمینی و مدیریت پروژه ها تاسیس شده است .
در این گرایش تحصیلی ، گرایش هایی فرعی تر وجود دارند چون :
- آمایش شهری
- آمایش شبه شهری
- آمایش روستائی
تغییر چهره جغرافیائی شهر ، آمایش شهری ، رشته تحصیلی آمایش شهری ، رشته تحصیلی آمایش سرزمین و شهر سازی
چگونه کسانی که ازاین وبلاگ می دزدند و مطالبش رابا جرح و تعدیل هائی بنام خودشان ، حتی در سایت ها !!! ، می آورند خود را استاد دانشگاه ! و مدیر پروژه معرفی می کنند ؟!!! . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ! : مدرک ، حتی در خارج از کشور ، رانتی و بورسیه ای و خریدنی ! ، استخدام هم که اینطوری ... و گرفتن پروژه هم که لابد مشارکتی ! ...