جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

سالهای 2000 : آمایش سرزمین بر اساس رقابت پذیری و تار و پود سبز و آبی (2)


سالهای 2000 : آمایش سرزمین بر اساس رقابت پذیری و تار و پود سبز و آبی (2)


« هیئت بین وزارتی آمایش و رقابت پذیری در سرزمین » فرانسه ، یا همان دیاکتDIACT ، توسط « صندوق ملٌی آمایش و توسعه » ( فنادتFNADT)کشور ، که درسال1995 تاسیس شده است  ، و درسال 2007  مبلغ 267 میلیون یورو اعتبار در اختیار داشته است ، به امور آمایش و توسعه سرزمین فرانسه می پردازد . بدین ترتیب امور آمایش سرزمین درفرانسه به سازمان ها و مراجع دیگری هم مربوط می شود : « صندوق ملٌی توسعه ی بنگاههای اقتصادی » ( فندFNDE)  سیاست حمل و نقل کشور ( به ویژه حمل و نقل در حوزه های راه آهن ) ، مدیریت فضای روستائی ، اقدامات مربوط به بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط-  پروژه انستیتو مدیریت در آموزش عالی .

در سال 2007 ، جامعه مدنی فرانسه وضوحا" دوباره ازراه « گرنل محیط زیست » ،باضافه ی قانونگذاری با گرنل یک و گرنل دو ( 12 ژوئیه 2010 ) ، موضوعات هماهنگی آمایش سرزمین با حفاظت محیط زیست بنام « تار و پود سبز و آبی سرزمین »* را مطرح کرد حال آنکه بنظر می رسید طرح هادی خدمات عمومی فضاهای طبیعی و روستائی به فراموشی سپرده شده باشند .

هدف توجه به تنوع زیستی درشبکه ایبا تار و پود سبز و آبی ( حفاظت تنوع زیستی و راهکار اکولوژیکی آن ) به منزله وسیله آمایش سرزمین فرانسه مطرح گردید  .


* علیرضاآیت اللهی : گرنل محیط زیست ، تا آنجا که بنده دریافته ام ،گرد هم آمدن هائی چون گرد هم آمدن های مردم یک محله ، درسپتامبر و دسامبر 2007 درشهرپاریس ، به منظور تصمیم گیری درباره اقدامات لازم در حفاظت از محیط زیست کلٌ کشور ، و دستیابی به توسعه پایدار ، است  ؛ به خصوص درباره تنوع زیستی و ایجاد شبکه ای از تار آبی ( مجاری آبی ) و پود سبز ( خطوط وسایل نقلیه کمتر مولٌد گاز و کمتر آلوده کننده هوا چون تراموا  ) ...


سالهای 2000 : آمایش سرزمین بر اساس رقابت پذیری و تار و پود سبز و آبی (1)



سالهای 2000 : آمایش سرزمین بر اساس رقابت پذیری و تار و پود سبز و آبی (1)


تا سال 2000 میلادی ، سیاست آمایش سرزمین در فرانسه وظیفه ی ارشادی خود در کاهش نابرابری های موجود بین نواحی محرومو برخوردار فرانسه را ادامه داد ؛ مثلا" دربین اهداف خود داشتنِ بیشترین دسترسی ممکن هر ناحیه ی فرانسه به شبکه های بزرگ و پر ظرفیت کشور را از اهداف اصلی خود می شمرد .
افزایش قدرت رقابت پذیری اقتصادی هر ناحیه ی کشور نسبت به سایر نواحی ، و آرمانخواهی یک موضوع عام بود که بین تمام کشورهای اتحادیه اروپا در سالهای 2000 رواج داشت . دولت فرانسه به تقویت « قطب های رقابت پذیری اقتصادی » پرداخت تا نواحی مزبور ، در نقش قطب رقابت پذیری اقتصادی نقش تخصصی خود را در سطح ملٌی ، و حتی در سطح جهانی ، در بیابند . به موازات آن ، قطب های ترقیخواه روستائی نیز می بایست در ارتقاء مزیت های نسبی خود نسبت به سایر قطب های مناطق روستائی بکوشند .
این فعالیت ها توسط « کمیته بین وزارتی آمایش و رقابت پذیری سرزمینی »  ( سیاکت CIACT  )  مورد تحریک و تشویق و ترغیب قرار می گرفت ؛ و توسط « هیئت بین وزارتی آمایش و رقابت پذیری سرزمینی        ( دیاکت DIACT ) » ، که جانشین « هیئت آمایش سرزمین و اقدامات منطقه ای ( داتارDATA ) شده بود ، مدیریت می شد . دیاکت یک داتار ثانی شده بود ؛ و مفهوم اکرونیمaccronym به صورتی خفیف تغییریافته بود . « ع » که حرف اوٌل واژه ی عمل باشد می خواست جای همه چیزرا پر کند . ابزار اداری قراردادی مثل « موافقتنامه های برنامه بین مدیریت برنامه ریزی کشوری با مدیریت های منطقه ای ، از سال 2007 ،و بنا بر مذاکرات بین مسوولین دولتی مرکز و مدیریت های محلی ، به بعد به صورت « موافقتنامه پروژه » تغییرشکل داد .

( دنباله دارد )

(1) اصطلاح « تار و پود سبز و آبی » یک اصطلاح فرانسوی است .

آموزش آمایش سرزمین در فرانسه


در دانشگاه علم و صنعت در شهرلیل درشمال فرانسه ، دردانشگاه ناحیه غرب پاریس بزرگ ( نانتر لا دفانس ) و نیز به آموزش و پژوهش آمایش شهری می پردازند .
آموزش و پژوهش آمایش شهری از حوالی سال 1960 با ایجاد انستیتو های دانشگاهی در فرانسه خیز برداشته الگوی آموزش و پژوهش در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ( مگر کشورهای به شدٌت سرمایه داری چون انگلستان و به خصوص آمریکا که عملا" با عدالت ، توسعه عادلانه و ... بنابراین آمایش سرزمین مخالف اند ) قرار گرفته است . 
با رونق اینرشته در دهه های 1980 و 1990و تصویب قانون تمرکز زدائی فرانسه ، تحصیلات در این رشته گسترش بسیاربیشتری یافته اند ؛ مبتنی اند بر :
جغرافیای کاربردی برای آمایش
علم اقتصاد ، به ویژه اقتصاد اجتماعی کاربردی
جامعه شناسی ، جمعیت شناسی ومردم شناسی
شهرسازی ( و گاه حتی معماری)
عمران و بیش از همه راه سازی
و....

رشته ی تحصیلی آمایش سرزمین - شهرسازی ( آمایش شهری ) در دانشگاه نانت فرانسه


ساختن یک کارخانه ، یا به طورکلی تاسیس یک بنگاه اقتصادی ، تعمیر یک خانه کشیدن یک خیابان عقب نشینی از یک کوچه و سرراست کردن آن ، ساختن یک مسجد یا حسینیه در محله ای که فاقد آنها ست ، لوله کشی آب و فاضلاب ، و امثال آنها  ، چون در تغییر چهره جغرافیائی شهر تاثیر می گذارند جزئی از آمایش سرزمین محسوب می شوند : آمایش شهری .

به این دلیل در کشور فرانسه و در مکتب اصلی آمایش سرزمین در جهان ، تحصیلات آمایش سرزمین و آمایش شهری عملا" مکمل یکدیگر قرار گرفته اند . مثلا"

در دانشگاه نانت ، در شمال غربی فرانسه ، رشته ایاز کارشناسی کاربردی آمایش شهری تحت عنوان « آمایش سرزمین و شهرسازی » در تخصص توسعه ی سرزمینی و مدیریت پروژه ها تاسیس شده است .

در این گرایش تحصیلی ، گرایش هایی فرعی تر وجود دارند چون :

- آمایش شهری

- آمایش شبه شهری

- آمایش روستائی


تغییر چهره جغرافیائی شهر ، آمایش شهری ، رشته تحصیلی آمایش شهری ، رشته تحصیلی آمایش سرزمین و شهر سازی 


اسم خودت را استاد دانشگاه و متخصص آمایش مگذار ! چیز دیگری هستی با تخصصی دیگر !

 چگونه کسانی که ازاین وبلاگ می دزدند و مطالبش رابا جرح و تعدیل هائی بنام   خودشان ، حتی در سایت ها !!! ، می آورند خود را استاد دانشگاه ! و مدیر پروژه معرفی می کنند ؟!!! . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ! : مدرک ، حتی در خارج از کشور ، رانتی و بورسیه ای و خریدنی ! ، استخدام هم که اینطوری ... و  گرفتن پروژه هم که لابد مشارکتی ! ...