جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

آسیب شناسی رشته آمایش سرزمین در ایران از همان تعریف مورد کاربرد آن شروع می شود

در آسیب شناسی علمی کشورهای در حال توسعه ، علاوه بر عدم شایستگی مدیران و به ویژه استادانشان که اکثرا" با وجود مدرکمندی از داشتن سواد حقیقی و تخصص مربوطه بی بهره اند عاداتی سنٌتی ( مردم شناختی ) نیز مطرح است مثل اینکه :

- مطالبی را بدون ارتباطی حقیقی با رشته مورد نظر از خود در می آورند و آن را از بدیهیات آن علم یا آن رشته میشمارند ؛ و توهمات خود را آمایش معرفی می کنند . 

- به انشاء و لفٌاظی و ظاهر سازی بسیار بیشتر از اصل رشه یا علم مورد نظر توجه می کنند ؛ به خصوص که غالبا" استادان و فرادستان ایشان نیز در رده ی ایشان ، یا اکثرا" پائین تر از ایشان ! بوده از نظارت و کنترل حقیقی در علم عاجزند ؛ و یا :

 - جریان بده بستان شغلی ( نان قرض دهی ) و همبستگی حرفه ای نمیگذارد که جدٌی تر بوده بیشتر به حقیقت امر و پیشرفت و توسعه بپردازند ؛ و:

- وقتی به سوی منابع علمی می روند نیز اکثرا" تصور می کنند که هر کشوری پیشرفته تر به نظر می رسد در تمام امور پیشرفته تر است ؛ و پیشرفت بیشتر برخی از تخصص ها در برخی از کشورها را در نظر نمیگیرند ؛ یا :

- سعی دارند کشور ، شهر و حتی دانشگاه محل تحصیل خود در خارج از کشور را متخصص ترین در تمام جهان معرفی کنند ! ؛ یا 

- آنچه را که به زبان خارجی مورد استفاده ی آنان بوده است بهترین معرفی می کنند ! و :

- وقتی مطلبی را از زبان خارجی ترجمه می کنند یا آن را خود نمی فهمند تا به دیگران بفهمانند یا حتی به بنگاه های ترجمه میسپارند که ترجمه کنند ! (1) ، و طبیعتا" مترجمان بازاری به همه تخصص ها وارد نیستند ؛ و نیز :

- در ارجاع منابع نیز به مشهورترین متخصصان و مشهورترین منابع  و نه به بهترین و به روز ترین متخصصان رجوع می کنند .

به عنوان مثال مشهورترین منابع آمایش سرزمین که قاعدتا" در کشور مهد آن ، یعنی فرانسه فراهم آمده اند را نه تنها از مرکز مطالعاتی آن ، بلکه از دانشگاه سوربن ، یا دائرة المعارف لاروس یا حتی در این اواخر از ویکیپدیا تصور می کنند حال آنکه به نظر ما که تحصیلکرده آمایش سرزمین و فارغ التحصیل جغرافیا و آمایش در یکی از معتبر ترین دانشگاه های مربوط در فرانسه بوده بیش از سی سال است که به این امر اشتغال داریم  به روز ترین ، مناسب ترین و عملی ترین یا به طورکلٌی معتبر ترین تعریف آمایش آن است که توسط « انجمن مطالعات آمایش سرزمین » صورت گرفته با تعداد خوانندگان و طرفداران خود در دنیای این تخصص ، خودرا بهترین تعریف آمایش سرزمین در این سال 1394 شمسی ، و در آستانه سال 2016میلادی معرفی کرده است .   

(1) که نتیجه اش ترجمه هائی نظیر آمایش « سرزمینی » ! یا حتی آوردن اصطلاح « برنامه ریزی فضائی » به جای آمایش سرزمین ! و نظایر آنهاست ...


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد