جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

فایده جغرافیا ( جغرافیای کاربردی )


فایده جغرافیا ( جغرافیای کاربردی )


مطالعات جغرافیائی با خلقِ شناخت هائی میان رشته ای از پدیده های طبیعی و انسانی ، کلید تجزیه و تحلیل ِ بزرگترین و مهم ترین مسائل و مشغله های جهان کنونی ، در ارتباط بین فضای جغرافیائی و جامعه ساکن در آن ، را به به دست مطالعه گر می دهد .

جغرافیا مخاطبان متفاوتی را در نظر دارد :

- محافل سیاسی

- رسانه های عمومی

- محققین و دانشمندان

و.... به طور کلٌی تمام افراد و آحاد هر جامعه .

در دنیائی که امروز بیش از هر زمان دیگری جهانی شده و به سوی جهانی شدن ( توسعه یافتگی همه مردم جهان ) پیش می رود ، روشهای مطالعات جغرافی نیز به سوی وحدت رفته و عمومی شده است . جغرافیای پیشرفته ( غربی ) ، وسیله ای است برای درک مسائل و موضوعات متفاوت و اساسیِ بشر ، به ویژه به نحوی مولتی اسکالر با بررسی پدیده ها ، آمار و اطلاعات و افراد انسانی ، در راه حلٌ مسائل و معضلاتی که توسط تغییرات اقلیمی ، شهری کردن ، و حتی مهاجرت ها و جنگها و مبارزات مسلحانه حادث شده است .

بنابر این جغرافیا وسیله ای است از تخصص و کارشناسی و آموزش اینگونه گره گشائی ها یا به اصطلاح « تحلیل علمی مسائل و موضوعات مطرح » به منظور اقدامات لازم :

- در سطح محلٌی

- درسطح ملٌی

- در سطح جهانی


ترجمه و اقتباس از :

https://fr.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9ographie 

خودمانی :

دانشجوی عزیز ، به این ترتیب :

جفرافیا های قدیمی ، سنٌتی و « من درآوردی » ! که در اکثر کشورهای در حال توسعه و در واقع عقب مانده تدریس می شوند به اصطلاح « مفت نمی ارزند » یا در واقع چون عمر و پول دانشجویان صرف آنها می شود «مفت ، گران اند » مگر برای اخذ مدرک که به همین دلیل گویا مدرک دکتری جغرافیا در ایران در دانشگاههای معتبرکشورهای پیشرفته ی صنعتی ، وآنهم در واقع با ارفاقی انسانی ، معادل فوق دیپلم ارزشیابی می شوند .


فایده جغرافیا ، تعریف جغرافیا و روشهای مطالعاتی آن

فایده جغرافیا ، تعریف جغرافیا و روشهای مطالعاتی آن


از قدیم الایٌام برخی کمٌ و کیف استفاده از جغرافیا را بسته به روشی می دانند که مطالعات جغرافیائی با آن صورت گرفته است ؛ و عموما" در مطالعات جغرافیائی به چهارروش سنٌتی و متداول ، معتقد اند :

- تحلیل فضائی پدیده های طبیعی و انسانی ( جغرافیا در نقش مطالعاتی در امر توزیع موجودات زنده بر سطح کره خاکی ) .

- مطالعات متداول و سنٌتی قرون قبل ( محل ها و نواحی )

- مطالعات روابط بین انسان و محیط زیست وی

- تحقیقات علوم زمین .

با اینهمه چغرافیای نو یا پیشرفته ی امروزی ، رشته ای جامع یا آنچنان که در ایران متداول شده است « میان رشته ای » است که قبل از همه به درک بهتر کره زمین ، و تمام پیچیدگی هائی که بین محیط طبیعی و موجودات زنده آن وجود دارد می پردازد ؛ و آن نیز نه تنها در این که پدیده های روی زمین چگونه اند ؟ ؛ بلکه به همچنین به این موضوع که چگونه تغییر و تحول یافته به صورت کنونی در آمده اند .

تامدتی مدید  جغرافیا دانانی چون ژاکلین بُن اَمور جغرافیا را به مثابه رشته ای می دیدند که در میان علوم متفاوت نقشی چهار راهی به خود گرفته به خصوص به صورت پلی مرتبط بین علوم انسانی و علوم طبیعی در آمده است ؛ و طبیعتا" با این شیوه فکری تقسیمی اساسی در مطالعات جغرافیائی به عمل آمده است :

- جغرافیای طبیعی

- جغرافیای انسانی

با این وجود جغرافیا همچنان مطالعه همه جانبه ای است که هم به آثار زندگی جوامع بر روی زمین ( و آنهم البتٌه به صورت پدیده های فضائی ) ، و هم به طبیعت ( قشر بندیهای طبیعی به ویژه در مورد کوهها و آثار آب و هوائی ... ) می پردازد و نیز هم به حرکتهای موجود از طرفی در جامعه ها ( مظاهر اقتصادی - اجتماعی در سواحل آسیائی اقیانوس آرام ، صنایع زدائی از کشورهای پیشرفته ی اقتصاد بازار ، و ... ) و هم در محیط طبیعی ( تغییرات کلٌی در طبیعت ، بالا آمدن سطح آب دریا ها و.... )  .

 بنابر این جغرافیا دو هدف عمده دارد :

- آثار انسانی و طبیعی

- حرکات انسانی و طبیعی

 و این هردو از لحاظ :

- جمعیتی

- اقتصادی - اجتماعی

- فرهنگی

- آب و هوائی

- و غیره 

که در فضای زندگی ما وجود دارند ؛ و از طرف دیگرجغرافیا به تدریج ، و روز به روز بیش از پیش ، به حوزه هائی فرهنگی - هنری چون نقاشی منظره ، رمان نویسی یا سینما نیز وارد می شود .

نهایتا" با چنین مقدمه ای است که ما میتوانیم به بحث اصلی فایده جغرافیا و کاربرد آن ، به ویژه در برنامه ریزی توسعه و آمایش سرزمین ، بپردازیم .


ترجمه و اقتباس علیرضا آیت اللهی از :           

https://fr.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9ographie


فایده جغرافیا : جغرافیا و آمایش


فایده جغرافیا : جغرافیا و آمایش

جغرافیا ، شامل اطلاعاتی است که حسٌ کنجکاوی انسان را ارضاء می کنند ، مطالعه و مشاهده ی پدیدارهای سطح زمین ، سرگرم کننده و چه بسا چشم نواز اند ؛ و این خود منافعی از جغرافیائی است که نزد عموم مردم شناخته شده اند . 

امٌا در منافع به اصطلاح علمی جغرافیا بهتر می بینیم که به برخی از جدید ترین ، و معتبرترین منابع آکادمیک که شاید علمی ترین آنها هم باشند نگاه کنیم :

به نظر ژان اَموس اَشی ، استاد مشهور جغرافیا :

1 - جغرافیا ، ابزاری برای جای دادن ( مکاندهی ) منطقی تر هر فعالیت انسانی در محلی هرچه مطلوب تر است : آمایش یا ساماندهی .

اهمٌیت مکاندهی منطقی فعالیت های انسانی سبب می شود که وی شناختی صریح تر و بسیار بهتر از فضای جغرافیائی مورد نظر بیابد .

مطالعات جغرافیائی سبب پی بردن و دریافتن تمام امکانات و تنگناهائی می شوند که بر سرراه زندگی بشر در فضای جغرافیائی ، محل و به تعبیری وسیع تر در سرزمین وجود دارند .

با اینهمه مزیت های جغرافیا در بخش توصیفی آن ، مزیت هایِ مهمترِ جغرافی در بخش تحلیلی آن وجود دارند :

جغرافیدان می تواند با روشهای تحلیل جغرافیائی ، نظریه های جغرافیائی را به اصطلاح پیاده کند و بکارگیرد. فواید این نظریه ها برای انسان عبارتند از :

- فهم روابط بین پدیدارهای جغرافیائی

- توضیحی عمومی در باره این پدیدارها

- گسترش رفتارهای مسؤولانه جغرافیدان در مقابل بشر

فایده جغرافیا

علاوه بر منافعی عمومی که وجود دارد ، جغرافی به خصوص سبب می شود تا بهترین شناخت لازم را از محلٌ زندگی خود به دست آوریم ؛ و در امر توسعه از آن استفاده کنیم .    


ترجمه ای نسبتا" آزاد و گاه اقتباسی از :

http://eduplus-ci.org/gbarticle.php?id=53


جدید ترین ، علمی ترین ، و معتبر ترین تعریف جغرافی در جهان

جدید ترین ، علمی ترین ، و معتبر ترین تعریف جغرافی در جهان


تعریف جغرافی ( سال 2016 )

جغرافی به معنی مطالعه ی یک

کره از کرات ؛ به ویژه کره خاکی زمین ،

زمین های آن ،

مشخصات آن ،

ساکنان آن ،

و پدیده های آن است .

*

جفرافی یعنی نگارش زمین ( نوشتن در باره زمین ) ، توصیف زمین .

https://fr.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9ographie

تعریف جغرافی ( سال 2013 )

جغرافی علمی است که به شرح و توضیح پدیده هائی می پردازد که بر سطح کره خاکی ظاهر شده اند .

http://eduplus-ci.org/gbarticle.php?id=53

تعریف جغرافی (2016)

جغرافی ، همانطور که از نام آن بر می آید ، به معنی توصیف زمین است ؛ که اصولا" به شرح سطح زمین می پردازد . این علم علاوه بر خود زمین ، سکونت انسان و سایر موجودات زنده بر روی زمین را نیز به تصویر می کشد . توصیف زمین ، چه در کلٌ آن و چه بخشی از آن ،  در چارچوب تصوٌری کلٌی و عمومی ، از تمام پدیده های سازمان یافته و منسجم آن ، صورت می گیرد ؛ و به این ترتیب می بایست به تمام مشخٌصات محلٌ مورد مشاهده پرداخت ؛ چیزی که روشی سیستمی در مطالعه زمین را ضروری می سازد .

http://www.cosmovisions.com/geographie.htm 

علیرضا آیت اللهی : در غالب کشورهای درحال توسعه و عقب مانده که مطالعات جغرافیا در خدمت آمایش سرزمین ، توسط ناجغرافی دانان صورت میگیرد ؛ تصور می کنند که مطالعات فقط بخش هائی از پدیده های سطح زمینِ مورد نظرکفایت می کند ؛ حال آنکه در جغرافیای آمایشِ یک سرزمین می بایست تمام پدیده های جغرافیائی آن سرزمین ، با توجٌه به ارتباط آنان با یکدیگر و انسجامی که یافته اند ، به صورتی سیستمی ، که جدید ترین و معتبرترین روشهای جغرافی است ، مورد مطالعه قرار گیرد .