آمایش سرزمین و توسعه سرزمینی (2)
بنظر « مکتب لییژ » در آمایش سرزمین ، دروس شاخه ی جغرافیا - آمایش و توسعه نه تنها لازمه ی رشته جغرافیا ( گرایش جغرافیا ، و گرایش ژئو ماتیک - ژئو مترولوژی ) هستند بلکه لازمه ی رشته های تاریخ ، روزنامه نگاری ، شهرسازی ،علم جمعیت و توسعه نیز می باشند .
استادان این دانشگاه در پی این هستند که هم به مباحث نظری یپردازند و هم به دانش عملی توجه داشته باشند تا داتش آموخته ی آنان بتواند واقعا" در حل ٌ مسائلی چون مطالعات مسائلِ تازه حادث شده در جامعه ، آمایش سرزمین های شهری و روستائی ، بررسی مناظر مورد استفاده ( مثلا" در جذب جهانگرد ) ، مدیریت پروژه ها ، تشخیص مسائل سرزمینی و جغرافیای تجاری ، کار آمد باشد .
اینجاست که از نظر مطالعات اساسی و کاربردی ، واحد جغرافیای دانشگاه لی یژ دارای شعبه مطالعات اقتصادی اساسی ، و شعبه مطالعات اقتصادی کاربردی شده است .
کارگاهی میز برای تحلیل مکان ها ، چشم اندازها و نیز همکاریهای اروپائی ( اتحادیه اروپا ) دایر است .
شعبه ای اصولا" برای آموزش جغرافیای اقتصادی فعال شده است .
بین مراکز آموزشی این دانشگاه می توان به مرکز پژوهشی علوم شهر ، سرزمین و محل های روستائی اشاره داشت که امکانات فعالیت های پژوهشی چند رشته ای در باره توسعه ی سرزمینی را فراهم ساخته است .
نمونه ای از جغرافیای آمایش در کشور بلژیک :
دانشگاه لی یژ بلژیک .
توسعه سرزمینی
تاسیس واحد « جغرافیای اقصادی و اجتماعی » حاصل جمعبندی های اتحادیه جغرافیا در سال 2000 در باره خدمات اقتصادی و اجتماعی جغرافیا است که از ییش ا ز سی سال قبل از آن در صدر سمینارهای جغرافی مطرح بوده است .
این واحد یا به تعبیری گروه آموزشی ، دروس زیر را بر عهده گرفته است :
جغرافیای اقتصادی
جغرافیای فرهنگی و سیاسی
جغرفیای شهری
جغرافی رو ستائی
آمایش سرزمین
توسعه سرزمینی
تحلیل مدیریت چشم اندازها
....
منبع صلی :
http://www.geographie.ulg.ac.be/index.php?page=developpement-territorial
مدیر وبلاگ :
قاعدا" این هشت مبحث ، مباحث اساسی آمایش سرزمین را تشکیل می دهند . منتهی بحث بر سر عناوین دروس یا مباحث است :
مثلا" مبانی جغرافیای اقتصادی ( فضای اقتصادی ) از پروفسور فرانسوی ، پل کلاوال (1) ، که کتابی واقعا" مفید است ؛ شامل مباحث حمل و نقل هم می شود . حال آنک برخی معتقدند که بحث آمایشی اقتصاد بیشتر مبتنی بر اعتبارات و ارزیابی طرحها است و جغرافی حمل و نقل خود به تنهایی یکی از مباحث آمایش سرزمین است و ما نیز بر این عقیده ایم .
جغرافیای آبها نیز ، به ویژه در ایران ، یکی از مباحث مهم آمایش را تشکیل می دهد .
جغرافی فرهنگی و سیاسی نزد برخی با عناوین جغرافی اجتماعی و جغرافی جمعیت می آمده است ؛ و مؤلفان در فرانسه آنها را با توجه به کربردشان در آمایش سرزمین تالیف می کرده اند .
توسعه سرزمینی با آمایش سرزمین متفاوت است .
جغرافی کاربردی
جغرافی جهانگردی
مدیریت بحران
حفاظت از محیط طبیعی
و ... نیز ، بخصوص برای آمایش سرزمین ایران اهمیٌت می یابند .
(1) مترجم محترم آن را به تلفظ انگلیسی « پاول کلاوال » ترجمه کرده اند .
تحلیل ظواهر زمین
موضوعات جغرافیای آمایش
رشته های تحصلی در کشورهای اروپائی با نام و ترکیب و هدفی همیشگی باقی نمی مانند و بنابر پویائیِ علم در آن خطٌه به صوری گوناگون در کشورهای متفاوت ظاهر می شوند . در برخی از دانشگاه ها اصولا" جغرافیا را جزو« علوم زمین » در دانشکده های علوم تدریس می کنند و مدرک فارغ التحصیلی آن یک مدرک علوم محسوب می شود . در دانشگاه نمور بلژیک ، در شهر نمور آن کشور به جنبه علمی ( علوم پایه ) جغرافیا اهمٌیت داده به تدریس آن به این شیوه از دبیرستان الی دکتری تو صیه می کنند .
درگروه آموزشی جغرافیا دردانشگاه نمورِ بلژیک :
مطالعات جغرافیائی اصولا" متوجٌه تحرکات درون فضای جغرافیائی عصر حاضر و نتایج این تحرکات است ؛ بخصوص :
- روابطی که بین مهاجرت ، سلامت انسانی ، فقر و محیط زیست وجود دارد
- تغییرات کاربری زمین و تاثیر آن بر امور مربوط به اکو سیستم
- توسعه ابزارهای تحلیل ظواهر جغرافیائی و مطالعات مشارکتی
- پرورش کارشناسان جغرافیای آمایش برای سازمان های دولتی یا شرکت های بخش خصوصی بنا به ظرفیتهای موجود خود ؛ به ویژه در :
* نقشه کشی و بطور کلٌی سیستم های اطلاعات جغرافیائی
* تحلیل ظواهر زمین ( چشم انداز )
* ارزشیابی طرح های توسعه در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه
منبع اصلی :
https://www.unamur.be/sciences/geographie
جغرافی ، علم سرزمین
جغرافی ، در چارچوب آموزش علوم محض ( دانشکده علوم ) به توصیف و فهم دو قلمرو بسیار مهم و گسترده می پردازد :
- سازماندهی فعالیت های عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی انسان بر روی کره خاکی
- شناخت روابط متقابل بین جمعیت و محیط زیست وی .
وبا این دستاورد ها است که به آمایش کردن سرزمین به صورتی پایدار می رسد .
جغرافی در میدان مرکزی شاهراههای علوم محض و علوم انسانی قرار گرفته است .
علم جغرافیا ، انسان را در مرکز فعالیت های خود در امور و مسائل زیر قرار می دهد :
- محیط طبیعی
- محیط سیاسی
- محیط اجتماعی
- محیط اقتصادی
بنابر این جغرافیدان آمایش ، به عنوان علمی برای عمل ، نتیجه مطالعات و تحلیل های خود را در اختیار مدیران و به خصوص تصمیمگیرانِ آمایش سرزمین در حوزه فعالیت و ماموریت خود قرار می دهد .
منبع اصلی :
https://www.unamur.be/sciences/geographie
علم جغرافی ، مطالعه سازماندهی فعالیت ها ، شناخت روابط بین انسان و محیط طبیعی ، مطالعه و تحلیل ، آمایش سرزمین پایدار
.