جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

تحصیلات مفید و حقیقی در جغرا فیا و آمایش (2)



تحصیلات در جغرافیا و آمایش یا همان آمایش سرزمین میبایست حتما" با طی سه تا شش ماه « کارآموزی» ، یعنی مشارکت در آمایش کردن یک محل ، تکمیل شود .

به این منظور دانشجو شخصا" محلی را که امکان مطالعه در آن را دارد انتحاب می کند  و پس از مطالعات لازم نتیجه کار آموزی خود در آن محل را که به صورت یک گزارش مطالعاتی به مربی خود ارائه می دارد و پس از تائید مقدماتی آن طی جلسه ای شبیه جلسه دفاع از تز آن را مطرح مینماید تا مورد پذیرش استادان مربوطه قرار گیرد .

دروس نظری رشته آمایش سرزمین در سه شاخه ی اصلی تدریس می شوند :

محیط زیست ( به این منظور که چگونه آمایش در عمل خود به محیط زیست آسیبی وارد نیاورد )

جغرافیای مرتبط و مفید در امر آمایش سرزمین ( و نه جغرافیا به صورت عمومی آن که در رشته جغرافیا تدریس می شود )

توسعه ( و اینکه چگونه آمایش سرزمین می تواند و میبایست حتی الامکان در خدمت توسعه محلی ، شهری ، و.... کشور قرار گیرد ) .

در تحصیلات آمایش سرزمین تسلط به فناوری اطلاعات و کاربرد کامپیوتر ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد ... تا مثلا" علاوه بر مطالعات جغرافیائی ، آمایشگر بتواند لحظه به لحظه از مسائل آمایشی موجود مطلع شده در حل و فصل آنها بکوشد .

در عمل ، آمایش سرزمین به سه بخش توجه دارد :

مدیریت ادارات محلی : از شهرداری ها گرفته تا فرمانداری ها ، استانداریها و فراتر از آنها

پروژه های ( برنامه های ) آمایش و توسعه محلی که در سیستم مجازی برای همه قابل استفاده اند .

شوراهای محلی و هرگونه از سایر مراکز و سازمان های مردمی و بخش خصوصی محلی

( شاید ادامه داشته باشد )

تحصیلات مفید و حقیقی در جغرا فیا و آمایش (1)


تحصیلات مفید و حقیقی در جغرا فیا و آمایش 


تحصیلات در رشته جغرافیا و آمایش ، جغرافیای آمایش ، یا آمایش سرزمین ، زمانی حقیقتا" برای دانشجوی این رشته و نیز ، شهر ، ناحیه ، کشور و منطقه ی وی مفید خواهد بود که بنا به اصول آموزشی معتبر و جهانی این رشته ، توسط استادانی که خود حقیقتا" تحصیلکرده ی رشته ی آمایش سرزمین در دانشکده های معتبرِ آن باشند ، تدریس شده باشد .

معمولا" کسی که چنین تحصلاتی داشته باشد لقب « مَستر » یعنی « استاد فن » می گیرد .

قلمروهای جغرافیائی تخصص در آمایش :

آمایش شهر ها

آمایش مناطق ( مهمترین بخش جفرافیائی – سیاسی آمایش مربوط به آمایش منطقه ای است که قبل از آن میبایست مناطق جغرافیائی متناسب آمایش و توسعه در کشور تشخیص داده و تشکیل شوند که در ایران به دلایلی و مهمتر از همه به دلیل عدم چنین مطالعاتی که توسط آمایشگران حقیقی صورت گرفته باشند بارها چنین مناطقی پیشنهاد امٌا در هر حال تشکیل نشده اند ؛ و یکی از بزرگترین معضلات مطالعه و اجرای حقیقی آمایش سرزمین ایران را به وجود آورده اند ) .

آمایش استانها

آمایش شهرستان ها

آمایش بخش ها و روستاها

مدرکی که برای چنین دانش آموختگانی صادر می شود مجوزی برای آنان در کار مطالعات آمایش سرزمین و آمایش کردن عملی آن به صورت توام است .

چون قلمرو مطالعات آمایش سرزمین در علوم انسانی و علوم اجتماعی و نیاز به پیشداشته ها ی حقیقی ، معتبر و کاربردی در جغرافیا – تاریخ – علوم اجتماعی – و به اصطلاح اطلاعات ( محفوظات و بنابر این حافظه ای قوی ) است ؛ معمولا" از فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی ( که در کشورهای پیشرفته به صورتی حقیقی و در سطوح پیشرفته تدریس می شود ) پذیرش می کنند .

عنوان رشته تحصیلی و مدرک فارغ التحصیلی : « جغرافیا و آمایش »

تحصیلات در این رشته در سطوحی مختلف صورت میگیرد که مجموعا" می توان آنها را به دو بخش تقسیم کرد :

کارشناسی

تحصیلات تکمیلی

تحصیلات در پائین ترین سطح آن معمولا" از آواخر ماه سپتامبر ( برابر با اواخر شهریورماه هجری شمسی ) شروع می شود ، و طی یک سال حدود 600 ساعت را در بر می گیرد که این ششصد ساعت در سه بخش اصولی صورت می گیرد :

کلاسهای درس

پروژه ها ( مطالعات شخصی )

کارگاه ها

( ادامه دارد )

با کدام انگیزه آمایش سرزمین بخوانیم و مدرک بگیریم ؟!




رئیس جمهور اسلامی ایران 24 / 3 / 1393:

« ...  این ایده که لغو تحریم‌ها عده‌ای را پولدار می‌کند، کشور را به عقب برده است. چرا که می‌گویند به جای اینکه عده‌ای پولدار شوند، بهتر است همه فقیر بمانند ؛ این یکی از مشکلات بینشی ما بوده است.»

آمایشگر : نمی گویم این حرف شما مغلطه است ؛ میگویم که در آمد کشور باید عادلانه تقسیم شود ، به همه افراد ملٌت برسد ، از راه سرمایه گذاری برای همه ، به خصوص فقیر ترها ، در نواحی محروم تر ، بنا به مطالعات حقیقی و معتبر آمایش سرزمین .

طی یک سال نخست دولت شما کدام مطالعه حقیقی و معتبر از آمایش سرزمین در این کشور صورت گرفته است ؟! مگر احتمالا به صورتی پنهانی ! توسط گروههای غیر متخصص و غیر شایسته ی به اصطلاح رانتخوار و ویژه خوار همیشگی که با « پولدار شدن » و پولدارتر شدن آن ها ما مردم فقیر و فقیر تر شده ایم و می شویم . نرخ تورم بالا از جمله آثار عدم مطالعات حقیقی و سیاستگذاری و سیاستگزازی های آمایشی است .

آمایش صحیح سرزمین در ایران از حقوق شهروندی همه افراد مردم این سرزمین است ...

دارابودن مراکز آموزشی معتبر ( با استادان واقعا" آمایش خوانده و معتبر ! ) و پژوهشی معتبر از حقوق شهروندی این مردم است .

مدیریت ، مسؤولیت و تصدیگری آمایش سرزمین در ایران اسلامی از نه تنها حقوق شهروندی ، بلکه از حقوق مسلم فرهیختگان حقیقی آمایش سرزمین و دانشجویان این رشته است تا امیدوار شوند که تحصیلاتشان بکار آنها خواهد آمد و پس از اتمام تحصیل ، با آنهمه صرف عمر و هزینه ، همچنان گروهی غیر متخصص به هر بهانه ای جای آنان را نمی گیرند .

آقای رئیس جمهور

امنیٌت و تامین و توسعه و رفاه ، آنهم با آنهمه ثروت خدادادی ، حق ٌ مسلم ما است

عدالت اجتماعی بین 

مردم شمال شهر و جنوب شهر تهران

تهران و سایر شهرهای ایران

شهرها و روستاها

و...

« حقٌ مسلٌم ما است » .

آمایش سرزمین به صورت حقیقی آن ، حقٌ مسلٌم ما است .