جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

یک نمونه : سازمان عمران درٌه تنسی

 

سازمان عمران درٌه تنسی

 

سرزمین تنسی ، در مشرق آمریکای شمالی ، که از سال 1796 به صورت یکی از ایالتهای ایالات متحده آمریکا در آمده است 109،412 کیلومتر مربع وسعت ، و بیش از 6 میلیون نفر جمعیٌت دارد . پایتختش ناشویل است و شهرهای مهم آن عبارت اند از : کلمبوس – ساوانا – میگن – و... که در دهه 1930 ، با روستاهائی متعدد ، به بحرانی بزرگ از فقر و بیکاری گرفتار شد ؛ و در مجموعه سیاستگذاری های مشهور به نیو دیل ، در سال 1933 فرانکلین روزولت ، رئیس جمهور وقت آمریکا ، دستور داد که به منظور ساماندهی منطقه و مقابله با فقر و بیکاری سازمانی تشکیل شود که بنام « سازمان عمران درٌه تنسی » tennessee valley authority (T.V.A)  نامیده شد .

سارمان عمران درٌه تنسی به لحاظی متعدد ، و از آنجمله به لحاظ ساماندهی یک سرزمین ، به ویژه استفاده از مطالعات جغرافیایی سرزمین تنسی به منظور برنامه ریزی آمایش و توسعه آن اهمیٌتی جهانی یا فته است .

تی . وی . ای نه تنها از نظر رابطه جغرافیا با ساماندهی سرزمین ، ، بلکه به طور کلٌی در مباحث آمایش سرزمین یک مرجع اساسی و شاید بزرگترین مرجع محسوب می شود ؛ و به این ترتیب اکثر قریب به اتفاق استادان آمایش ، آن را به عنوان مهم ترین مطالعات جغرافیا برای آمایش سرز مین معرفی کرده اند .

اصولا" فعالیٌت های این سازمان ، به ویژه در زمان مدیریت دیوید لیلینتال ، شاید موفقترین مدیریٌت توسعه محلٌی و بنابر این سیاستگذاری – برنامه ریزی و آمایش منطقه ای در جهان معرفی شده است .

اشاره ای بسیار مجمل به طرح تنسی :

در دهه 1930 قرار بر این شد که طی یک طرح جامع ، آب رودخانه تنسی را مهار کرده به منظور بهبود منطقه ، و به خصوص ایجاد اشتغال مردم فقیر روستائی منطقه مورد استفاده قرار گیرد . این طرح در منطقه ای به وسعت اروپای غربی و شامل بر حدود 70 میلیون نفر جمعیٌت به اجرا در آمده نتایجی به شرح زیر داشت :

-         قابل کشتیرانی کردن بخشی بسیار مهم از رودخانه

-         ساخت حدود سی سد که برخی بعدا" از مراکز اتمی آمریکا شدند .

-         تاسیسات متعدد برق – آبی با استفاده از زغال سنگ در محل

 

-         کاهش خطر سیل

-         کنترل فرسایش خاک در مزارع

-         افزایش امکانات آبیاری کشاورزی

-         تولید کودهای شیمیایی

-         کشت محصولاتی جدید ( از جمله پسته ؟ )

-         ساخت دهکده های ییلاقی و تفریحی شامل خانه های استراحتگاهی

-         ساخت شهر های جدید

-         استخراج معادن

-         احداث صنایعی چون صنایع تبدیلی غذایی – صنایع فلزی – کشتی سازی – و... تا ایجاد ناسا

و...

نظرات 2 + ارسال نظر
عبدی پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:33 ب.ظ

یکی از طرحهای مطالعاتی خوب من است که برای قسمتی از منطقه های گیلان پیشنهاد داده ام

مبارک است.

mina پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 06:31 ب.ظ http://www.kelidvajeh.ir

سلام دوست عزیز
لطفا ما را بانام کلید واژه آزمون نظام مهندسی لینک کنید همچنین شما می توانید با عضویت در قسمت همکاری در فروش سایت کلید واژه ودریافت لینک بازاریابی و قرار دادن لینک ها در گروه،کانال،سایت یا وبلاگ خود به ازای هر فروش 20% پورسانت دریافت نمایید
برای اطلاع بیشتر از لینک زیر یا شماره09151361344
www.kelidvajeh.ir
لینک همکاری در قسمت فروش
http://kelidvajeh.ir/%D9%86%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد