جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .
جغرافیا و آمایش  Teheran.Iran. geographie et amenagement

جغرافیا و آمایش Teheran.Iran. geographie et amenagement

آموزش و پژوهش علمی جغرافیا ( شناخت سرزمین ) و آمایش سرزمین ، کپی و استفاده ی غیر مجاز از محتویات این سایت در هرگونه سازمان اداری ممنوع است .

مطالعات دقیق جغرافیایی آمایشی پیش نیاز اجتناب ناپذیر برنامه ها.

تاریخ بحث جغرافیا و ساماندهی مکانی زندگی انسان به هزاران سال پیش باز می گردد و درواقع همین امر است که موضوع « جغرافیای انسانی » را تشکیل داده است . از لحاظ دانشگاهی نیز ده ها سال است که رشته ، انستیتو و دانشکده هایی در این خصوص در جهان ، به ویژه در کشور فرانسه که مهد آمایش شمرده می شود ، تاسیس شده است . با این وجود هنوز بسیاری از مسؤولان بسیاری از کشورهای درحال توسعه و عقب مانده نفهمیده اند که آنچه که آمایش می شود همان سرزمین یا فضای جغرافیایی است که ابتدا می بایست شناخته شود و آنگاه آمایش شود ! .

هرسرزمینی نیز به چند منطقه و ناحیه و... تقسیم می شود که مردم هر قسمت بسیار بیشتر با مشخٌصات محل خود آشنایی دارند و در شرایط مطالعه علمی آن قرار دارند ؛ منتهی علاقه به محل خود سبب می شود که گاه به دلیل اخذامتیازاتی گوناگون در معرفی آن به تحریف بپردازند . از این رو در برنامه ریزی آمایش که اوٌلین هدف آن ترمیم شکاف های توسعه ای بین کشورها ، مناطق محروم و برخوردار ، پایتخت و سایر شهرها ، شهرها و روستا ها و... است قبل از هر چیز باید هر محل یا به اصطلاح هر سرزمین و فضا را شناخت ، منابع و نیازهای هریک را ارزیابی کرد و آنگاه در مرکزیٌتی متحٌد با شناخت حقیقی کل ٌ سرزمین به برنامه ریزی و سیاستگذاری توسعه ی وحدتگرا  اقدام کرد .

مطالعات ، مباحث و جغرافیای آمایش سرزمین

می توان گفت که مبحث جغرافیا و آمایش سرزمین بیش از هرزمان دیگری در آستانه سال 2000 ، و آغاز هزاره سوٌم میلادی شکل گرفته است . بنا به مجموعه ای که توسط  DATARتهیٌه شدهو مرکز اسناد ملٌی فرانسه منتشر کرده است :

در سال 1999 ، پانزده کشور اتحادیه ارو پا با همراهی کمیسیون آمایش سرزمین آن اتحادیه در پوتسدام جمع شده به تصویب « طرح توسعه فضایی اروپای متحد » پرداخته اند . این طرح ، یک اقدام کارآی سیاسی ، حاصل همکاریی طولانی بین این پانزده کشور، و به خصوص سرآغاز همکاریی جدید بین مسؤواین آمایش و توسعه سرزمین اروپا است .

از آن زمان به بعد این پانزده کشور ، و نیز کمیسیون مربوطه ، با تقسیم وظایف بین خود ، حتی لحظه ای از از بحث و جدل در خصوص تدارکات لازم در امر تهیٌه و طرح توسعه فضائی اتحادیه اروپا ، تدوین چهارچوبی اصولی به سازمان ها و نهادها و ملٌت های عضو ،و سرانجام اجرایی کردن واو به واو آن ، لحظه ای غفلت نکرده اند .

با قبول این اصل اساسی که برای ایجاد یک احساس و مسؤولیت مشترک در امر آمایش و توسعه سرزمین اتحادیه اروپا میبایست ، با شناخت جمعی آن سرزمین کار را آغاز کرد ، یکی از وظایفی هم که انجام آن مورد توافق همه ی اعضاء بود مطالعه و تهیٌه مجموعه یا به اصطلاح کتابی از جغرافیای اتحادیه اروپا است که هر اروپایی یی بتواند آن را به زبان رسمی کشور خود در کتابفروشی بیابد و استفاده کند . فرانسه به لحاظ پیشگامی ، و سوابق ممتد ، در امر آمایش سرزمین تهیٌه و تدوین گزارشی مقدماتی یا به اصطلاح پیشنویس این مجموعه را بر عهده گرفت تا نهایتا" در در دور ووٌم تشکیل جلسات مربوطه ، در سال 2000 ، که ریاستش هم برعهده خود فرانسه است آن را مطرح کند .

این سند اوٌلیٌه ، به زعم سرپرست گروه مؤلفان آن تمام آن چیزی نیست که می تواند برای آمایش و توسعه سرزمین اتحادیه به کار گرفته شود ؛ بلکه فعلا" در حدٌ یک پیشنهاد و کار مقدماتی است تا هر پانزده کشور اتحادیه آن را مورد مطالعه قرار داده تهیٌه مجموعه اصلی کمک نمایند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد